Sprankelend solliciteren

Succesvol solliciteren? Verkoop je auto!

Succes komt niet uit de lucht vallen. Dat geldt ook voor het solliciteren. Het verkrijgen van de gewenste baan vraagt om een goede voorbereiding. De weg ernaartoe loopt voor iedereen anders. Toch is er een grote gemene deler, die door veel sollicitanten als struikelblok wordt ervaren. Ivo Niehe zal zich er niet in herkennen, maar het gros voelt weerstand om te zeggen waar hij of zij goed in is. Dit voelt al snel als borstklopperij. En dat doen we niet graag als Nederlanders, laat staan als noorderlingen. En toch is het belangrijk dat we dit kunnen, willen we de gewenste baan veroveren. Je kunt het leren, geloof me. Hoe? Verkoop eens je eigen auto, bijvoorbeeld via Marktplaats.

Pieter ava
Door:
Pieter Dijkhuis
Leestijd: +- 5

Mijn auto verkopen? Wat heeft dat nu weer met solliciteren te maken, hoor ik je zeggen. Nou, meer dan je op eerste gezicht zou denken. Onderstaand schets ik 5 overeenkomsten.

 

1.    Poetsen

Voor de internetadvertentie heb je foto’s nodig. En een stoffige auto fotograferen doe je niet. Dus je besluit de auto door de wasstraat te halen. Hetzelfde principe gaat ook op voor jouw cv en LinkedInpagina. Je poetst het wat op en komt tot de conclusie dat het maken van een nieuwe profielfoto wel wenselijk is.

 

2.    Reparaties

Na wat poetswerk is de kras op de zijdeur helaas nog zichtbaar. Gelukkig biedt de lokale autogarage uitkomst, de kras wordt vakkundig weggewerkt. Bij het solliciteren is het niet anders. Het valt je op dat de gevraagde vakkennis bij jou wat is weggezakt en dus neem je de beslissing een cursus te volgen.

 

3.    Beschrijving kenmerken

De potentiële koper wil in korte tijd veel over je auto te weten komen. Je duikt in de autohandleiding en komt tot een top 10 van de meest belangrijke kenmerken. Dezelfde stappen doorloop je bij het samenstellen van een cv. Je vermeldt de werkervaring die echt belangrijk is en die (hopelijk) goed aansluit op de wensen van de werkgever.

 

4.    Vergroot unieke kenmerken uit

Na wat onderzoek kom je erachter dat een aantal kenmerken van jouw auto uniek is. Jouw auto is bijvoorbeeld erg zuinig. Zowel in de titel van de advertentie als in de beschrijving laat je dit diverse keren terugkomen. Dit consequent benoemen, in de brief/cv/sollicitatiegesprek, van jouw unieke persoonlijke kenmerken doe je ook bij het solliciteren.

 

5.    Prijsbepaling

Het is belangrijk om te weten wat jouw auto echt waard is. Veel autokopers hebben namelijk de neiging om eenmaal thuis bij jou op de oprit nog even onder de prijs te duiken. Eenmaal in gesprek met de werkgever over de arbeidsvoorwaarden kan dit ook gebeuren. Door goed te weten wat jouw functie waard is voorkom je dat je te ‘goedkoop’ aan de slag gaat.

Wil je over dit onderwerp doorpraten? Stuur mij dan een bericht:
Stuur bericht

Deel dit bericht:

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.

Wij respecteren je tijd.