Sprankelend solliciteren

Ode aan de open sollicitatie

Waarom HRM’ers en sollicitanten dit meer moeten doen

Onder druk wordt alles vloeibaar, toch!? Dit lijkt niet te gelden voor selectiecriteria in sollicitatieprocedures. Wie net als ik regelmatig vacatures scant weet het al langer. Werkgevers houden er aan de poort, ondanks toenemende personeelsschaarste, nog altijd torenhoge eisen op na.

Pieter ava
Door:
Pieter Dijkhuis
Leestijd: +- 3

Waarom doen ze dat nog steeds?
Geen idee. Het lijkt kuddegedrag. Maar de crisis heeft ook haar sporen nagelaten. Niet lang geleden werden werkgevers nog overspoeld door sollicitanten. Maar eerlijk is eerlijk, de zoektocht naar het schaap met de vijf poten is van alle tijden. Afvragen waarom werkgevers dit nog steeds doen is niet relevant. Hoe het anders kan? Dat lijkt een betere vraag. Werkgevers met jonge gasten aan het roer kunnen deze vraag goed beantwoorden.

 Jonge bedrijven als voorbeeld
Vaak zien de vacatures van jonge, kleine bedrijven er anders uit. Ze zijn een verademing om te lezen. Er wordt geen papier verspild aan clichés en containerbegrippen. Ze gebruiken gewone mensentaal en geven duidelijk aan wat voor persoon ze zoeken, wie ze zelf zijn en wat je kunt verwachten. Dit laatste doen ze bijvoorbeeld door een doorsnee dag te beschrijven.  


Zo kan het ook 
Een aantal jaar geleden was ik bij het creatieve ontwerpbureau Concept7, destijds nog gevestigd in Paterswolde. Zij organiseerden jaarlijks de zogenaamde ‘instuifdagen’. Een dag met nuttige workshops, een springkussen en gratis patat. Op deze speelse manier kreeg regionaal talent een gezicht en bespaarden ze duizenden euro’s aan wervings- en selectiekosten.


Sollicitant: pak de regie
Je kunt wachten totdat bedrijven gaan veranderen. Maar veel beter nog is om zelf de regie te pakken. Hoe? Selecteer 5 bedrijven waarvoor je wilt werken. Neem contact op en stuur aan op een kennismakingsgesprek. Ach, zoveel is dan er toch niet veranderd. Vroeger op de dansvloer moest je ook de eerste move maken om in beeld te komen. Nee heb je, ja kun je krijgen!  


 

Wil je over dit onderwerp doorpraten? Stuur mij dan een bericht:
Stuur bericht

Deel dit bericht:

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.

Wij respecteren je tijd.