Sprankelend solliciteren

”Na mijn ontslag bij ING Bank zat ik 499 dagen thuis”

In de rubriek ‘leven na de bank’ bevragen we oud-bankmedewerkers over de periode na het ontslag. En besteden we aandacht aan hoe ze weer aan nieuw werk zijn gekomen. In deze eerste editie is het de beurt aan Martijn van der Horst. Hij gaf als traffic manager bij ING leiding aan team van (telefonisch) adviseurs. Zijn dagelijkse taken waren het aansturen, helpen en motiveren van een brede groep collega’s. Daarnaast was hij verantwoordelijk voor de efficiënte uitvoering van de planning en de bereikbaarheid van de afdelingen Vermogen en Hypotheken.

Pieter ava
Door:
Pieter Dijkhuis
Leestijd: +- 5

Wanneer hoorde je dat jouw baan kwam te vervallen?
“Dat moet eind 2015 zijn geweest. De geruchten over een reorganisatie deden al langer de ronde. Uiteindelijk kwam het hoge woord er 4 maanden voor het einde uit.”

 Wat was toen jouw eerste gedachte?
“Ik dacht: Dan heb ik het best nog lang vol gehouden voor een functie die ik in eerste instantie voor 4 maanden zou gaan doen. Ik was namelijk als gedetacheerde een paar jaar daarvoor binnen gekomen. Iedere keer werd mijn contact verlengd. Uiteindelijk hield het in februari 2016 definitief op.” 

Hoe voelde je in de weken/maanden daarna?
“Ik voelde mij rustig en accepteerde het besluit. Echt gemotiveerd was ik niet meer om mijn werk te doen, maar ik heb samen met mijn collega’s de laatste maanden er het beste van gemaakt. En ik heb nog mijn WFT basis gehaald.”


Hoe was de ondersteuning vanuit jouw werkgever?
“Aangezien ik niet de enige was die zijn baan zou verliezen, werden er sollicitatietrainingen georganiseerd. Met de afdelingsmanager ben ik nog naar een ander bedrijf geweest om onszelf aan te prijzen. Dat was puur ter oriëntatie en om te bespreken of er mogelijkheden waren. Uiteindelijk liep dat op niets uit.”


Hoe was het moment om definitief afscheid te moeten nemen?
“Raar. Ook al heb ik er niet eens heel lang gezeten, in die tijd is er wel een hechte band ontstaan en hebben we zeer plezierig samengewerkt. Het is dan ook vreemd als je van de ene op de andere dag niet meer met deze fijne mensen mag werken. Uiteindelijk zijn alle collega’s elders bij de bank terecht gekomen of een andere richting op gegaan. Ik heb nog steeds leuk contact met deze collega’s, dus van een definitief afscheid is dan ook geen sprake.” 

 Wat stond je vervolgens te wachten?
“Het was best even wennen om het huidige werk en alle collega’s  los te laten. Daar gaan wel wat weken overheen. Wat me heeft geholpen is om naast het solliciteren iedere dag een doel te hebben. Voor mij was dat makkelijk, 2 jaar daarvoor hadden we een klushuis gekocht en daar kon ik nu mooi mijn tanden in zetten.”


Hoe belangrijk is het om naast het solliciteren een ander doel te hebben?
“Ontzettend belangrijk. Het solliciteren zelf kan soms best frustrerend zijn. Bijvoorbeeld als je weer een afwijzing hebt ontvangen. Na mijn ontslag zat ik uiteindelijk 499 dagen thuis. Het is dan heel fijn om je zinnen te verzetten. De verbouwing van ons huis heeft me daar enorm bij geholpen.”


Hoe zagen je dagen eruit? 
“De eerste weken heb ik even rustig aan gedaan, deze periode zag ik als een soort vakantie. Daarna heb ik mezelf een vorm van ‘dagritme’ opgelegd. In de ochtend solliciteren en in de middag lekker klussen. Of andersom. Regelmatig naar de sportschool en genieten van de tijd die ik had.”

Welke stappen heb je ondernomen om een nieuwe baan te veroveren?
“Mijn LinkedIn profiel verbeteren, inschrijven bij vacaturesites, mijn cv weer aanpassen, sollicitatiebrieven schrijven, video’s opnemen, recruiters spreken, mijn netwerk benaderen, naar banenevenementen, bedrijfsbezoeken afleggen ter oriëntatie, etc.”

Welk onderdeel in het solliciteren vond je het lastigst en waarom?
“Het schrijven van een motivatiebrief en vooral waarom jij de meest geschikte persoon bent voor een functie. Jezelf verkopen en het ook nog visueel aantrekkelijk maken van de motivatiebrief, zodat jij uitgenodigd gaat worden, blijft een vermoeiend proces. Als tip wil ik daarbij meegeven om van tevoren ook telefonisch contact op te nemen met de recruiter van het bedrijf. Dan kan je vragen stellen over de vacature en heb je de mogelijkheid om jezelf te laten zien. Zodra je sollicitatie binnen komt, heb je al een streepje voor.”

Wat heeft je deze periode het meest geholpen? En waarom?
“Voordat ik definitief afscheid had genomen van mijn collega’s, heb ik ongeveer 20 collega’s geïnterviewd op video en hen een aantal vragen gesteld over mij. Hoe ik ben als collega, hoe de samenwerking is gegaan en wat mijn sterke punten zijn. Van deze opnames heb ik een compilatie gemaakt en op mijn LinkedIn gezet en gebruikt tijdens mijn contacten met recruiters. Het heeft mij geholpen als motivatietool bij het solliciteren, juist ook voor mezelf. In plaats van mezelf op te hemelen in een motivatiebrief, laat ik liever zien hoe collega’s over mij denken. Zo krijgen bedrijven een beter beeld van degene met wie ze te maken krijgen.”


Als je sollicitanten één advies zou mogen geven, wat zou dat dan zijn?
“Maak vooral gebruik van je netwerk. Deze mensen kennen jou en zullen jou sneller aanbevelen. Daarnaast heb je een voorsprong met het opnemen van een video over jezelf.”


Hoe kwam je in aanraking met de dienstverlening van Xpressy?
“Ik had al gehoord van Xpressy en ik ken Pieter als een open en eerlijke persoonlijkheid, dus een goede partij om mee in gesprek te gaan.”


Wat heeft Xpressy voor jou betekent? 
“Het volgen van de workshop met de 10 stappen heeft mij een structuur gegeven en meer inzicht in mijzelf. Plus het heeft me inzicht gegeven in welke vervolgstappen ik zou moeten zetten.”


Waarom zou je Xpressy aanbevelen?
“Ik zou Xpressy aanbevelen, omdat Xpressy een totaalpakket aan mogelijkheden biedt. Dat helpt bij het toch al lastige proces van solliciteren. Daarnaast is de persoonlijke begeleiding van Pieter heel prettig.” 

Wil je over dit onderwerp doorpraten? Stuur mij dan een bericht:
Stuur bericht

Deel dit bericht:

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.

Wij respecteren je tijd.