Sprankelend solliciteren

"Ik dacht dat ik nooit weer zo’n leuke baan als bij de Rabobank zou vinden"

In de rubriek ‘leven na de bank’ bevragen we oud-bankmedewerkers over de periode na het ontslag. En staan we stil bij de geleverde inspanningen om weer aan het werk te komen. In deze tweede editie is het de beurt aan Linda Posset. Bijna 25 jaar werkte ze voor de Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland. In deze kwarteeuw heeft ze meerdere functies vervuld. Op het laatst was ze werkzaam als management-ondersteuner met projecten en applicatiebeheer als expertise.

Pieter ava
Door:
Pieter Dijkhuis
Leestijd: +- 5

Wanneer hoorde je dat jouw baan kwam te vervallen?
“Dat was begin juli 2016. Het nieuws hoorde ik van mijn manager. Hij maakte me duidelijk dat ik per 31 december 2016 boventallig zou worden.”


Wat was toen jouw eerste gedachte?
“Het nieuws kwam voor mij niet als een verrassing. Bij andere banken zag ik al langere tijd de trend dat functies als de mijne kwamen te vervallen. Toen het eenmaal zover was dacht ik: “ik ga op avontuur! Op reis naar een andere baan.” Ook besloot ik direct dat ik de bankensector definitief achter me zou laten.


Hoe voelde je in de weken/maanden daarna?
“Dat was een moeilijke periode. Dit kwam vooral omdat het nieuws intern nog niet gedeeld mocht worden. De OR-adviesaanvraag was namelijk nog niet afgerond. In deze weken heb ik veel steun gehad van mijn thuisfront. Zodra het nieuws bekend mocht worden ben ik veel in gesprek gegaan met collega’s. Er was een grote groep collega’s boventallig. De goede gesprekken en hun steun hebben mij gesterkt in het gevoel dat het allemaal goed zou komen, die leuke baan zou er vroeg of laat komen!” 


Hoe was de ondersteuning vanuit jouw werkgever?
“Ik had de ruimte om zelf actie te ondernemen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de online faciliteiten en opleidingsmogelijkheden.”


Hoe was het moment om na al die jaren definitief afscheid te moeten nemen?
“Ik was dankbaar voor alle mooie jaren maar vooral vastberaden om die nieuwe leuke baan te veroveren. Ik ben niet het type van achterom kijken maar kijk liever vooruit met een positieve blik. In mijn afscheidsbericht heb ik het volgende aangegeven: Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, I am ready.”


Wat stond je vervolgens te wachten?
“Een begeleidingstraject via Randstad. Dit bestond uit het volgen van workshops die moesten leiden tot een nieuwe baan. Daarnaast had ik 2-maandelijks een gesprek met mijn migratiemanager van de Rabobank en met mijn adviseur van Randstad.”


Welke stappen heb je ondernomen om een nieuwe baan te veroveren?
“Ik heb sollicitatie workshops gevolgd en dit zoveel mogelijk toegepast in de praktijk. Daarnaast voerde ik netwerkgesprekken en solliciteerde ik op vacatures.”


Heeft dit alles geleid tot een nieuwe baan?
“Jazeker. Uiteindelijk kreeg ik twee functies aangeboden. Eén voor 4 dagen in de week bij REIK als zorglogistiek medewerker en één bij een onderzoeksproject in de nieuwe gemeente de Waadhoeke voor 1 dag in de week. De eerste tijd heb ik beide banen gecombineerd. Het project bij de gemeente heb ik inmiddels afgerond. Dit was een mooie kans om de overheidswereld te leren kennen. Inmiddels richt ik me 100% op REIK en heb ik het ontzettend naar mijn zin in de baan als zorglogistiek medewerker. Het betreft een vrij nieuwe functie in de organisatie en daardoor heb ik veel vrijheid om de functie naar eigen inzicht in te vullen. Dat past goed bij mij.”

 
Welk onderdeel in het solliciteren vond je het lastigst en waarom? 
“Het aangeven van mijn toegevoegde waarde voor een organisatie. Bij de bank had ik een functie die voor een buitenstaander moeilijk te begrijpen was. Destijds vond ik het allemaal heel vanzelfsprekend en normaal wat ik bij de bank deed. Maar eigenlijk combineerde ik jarenlang meerdere banen in één. Tijdens het solliciteren kwam ik erachter dat dit op de arbeidsmarkt anders werkt. Er bestond namelijk niet één type baan die al deze werkzaamheden in zich had. Het was dan ook lastig en het heeft wel even geduurd om uit te zoeken wat mijn unieke waarden zijn.”

Wat heeft je deze periode het meest geholpen? En waarom?
“Het werken aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Dat was goed voor mijn zelfvertrouwen.”

Hoe kijk je terug op deze periode?
“Ik heb ontzettend genoten. Ik werd gedwongen om uit mijn comfortzone te komen en dat heeft me goed gedaan. Het was spannend, maar het is echt goed en vooral leuk om eens buiten die veilige zone te komen. Ook vond ik het fijn om thuis te zijn. Naast de sollicitatiebezigheden kon ik daar echt van genieten.”

Als je sollicitanten één advies zou mogen geven, wat zou dat dan zijn?
“Onderzoek wie je werkelijk bent en wat bij je past.”

Hoe kwam je in aanraking met de dienstverlening van Xpressy?
“Via een oud-collega. Zij nam mij mee naar een training.”  

Wat heeft Xpressy voor jou betekent?  
“Door maatwerk en het Sollicitatie Canvas werd ik ‘gedwongen’ om in het verleden en in de toekomst te kijken. Door de persoonlijke en integere manier waarop dit werd gedaan had ik het gevoel dat ik in 3 uren bij Pieter meer had geleerd dan 3 maanden bij Randstad.”

Waarom zou je Xpressy aanbevelen? 
“Vanwege de persoonlijke en integere benadering.”


Wil je over dit onderwerp doorpraten? Stuur mij dan een bericht:
Stuur bericht

Deel dit bericht:

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.

Wij respecteren je tijd.